Feladt a lecként a flottakezelés kiszervezése

A cég, amelyiknek dolgozom, már régóta biztosít autókat a munkavállalóinak. Errefelé nem egyszerű jó munkaerőt találni, a legtöbben a cégben ingáznak, ez pedig elég nagy bizonytalansági tényező. A főnökeim már régen felismerték, hogy a legbiztosabb, ha inkább egy kicsit többet fizetnek a konkurenciánál, és emberi hozzáállással, segítő ötletekkel igyekeznek előrébb vinni a céget. Így indult nálunk is a céges autó program.

Három autó? Az már flotta!

Eleinte csak a két területi értékesítő számára biztosítottak saját autót. Nekik nagyon sokat kell utazni, és sokan azért nem vállalták el ezt a feladatot, mert nem szerették volna a saját kocsijukat amortizálni. Így, hogy a pozícióhoz céges autó és egy kis magán használat is járt, pillanatok alatt két lelkes és tehetséges kolleginával lettünk gazdagabbak.

Utána a főnökeim úgy döntöttek, hogy én is kaphatok egy kocsit. Amióta a kislányom megszületett, nem egyszerű megoldani a bejárásomat, azt pedig nem engedhetjük meg magunknak, hogy még egy autót tartsunk fent önállóan. Nekem a szervizelés, az ügyintézés is gondot okozna – nagy segítség, hogy ezzel most a cég foglalkozik.

Idén nagyon sok gondunk adódott a két, először vásárolt kocsival. A lányok legtöbbször külső helyszínen vannak, sok ügyfelünk dolgozik vidéken, murvás, köves, az autót nagyon igénybe vevő területen. Aki a mezőgazdaságban dolgozik, annak a területeit sokszor csak úttalan utakon lehet megközelíteni, a hegyek-dombok pedig alaposan megviselik a kocsikat. Felmerült, hogy váltani kellene…

Két, megfelelő állapotú, kellően terhelhető autó vásárlására azonban nagyon nehezen tudtuk volna előteremteni a pénzt, nyugodt szívvel belevágni a dolgokba nem volt egyszerű. Rájöttünk, hogy három-négy autó menedzsmentje… Na az, már egy flottakezelő cég feladta lenne.

Lízing, költségek, káosz

A főnökeim engem bíztak meg a feladattal, hogy találjak megoldást a céges autócserére. Szokásomhoz híven az internethez folyamodtam, de a szeretett linkjeim ezúttal egy cseppet sem segítettek.

Nagyon könnyű flottakezelő céget találni, hiszen egy multi hatalmas, 100 autóból álló autóparkját ki ne menedzselné szíves örömest? Nyilván mindenkinek érdeke ennyi autó körül legyeskedni.

Egy-egy autó esetében még a nagyobb autóértékesítők is tudnak céges megoldást biztosítani, lízingbe simán lehet gépkocsit venni. Csakhogy nálunk ez sem lett volna igazán használható megoldás. Két autó esetében a költségek annyira magasak lettek volna, hogy azt nem tudjuk biztonságosan vállalni. Az adminisztrációról nem is beszélve! Persze, azt még bevállaltam volna – a kollégákért mindent megtennék.

Szóval, kellett találnom egy olyan céget, aki valahogyan megoldja nekünk a flottakezelést, anélkül, hogy a költségeink egy veszélyes szint fölé emelkednének. Lehetetlen küldetésnek tűnik? Hát, mint mondjak, az is!

A hozzáértés számít!

Végül aztán rám mosolygott a szerencse. Véletlenül elgépeltem azt, hogy „flotta autó” és a „flottautó” szót ütöttem be a kedvenc linkkeresős oldalamon. Láss csodát, egyből találtam egy olyan céget, amelyiknek a profilja a kisvállalkozói flottakezelés.

Ahogyan böngésztem az oldalukat, rájöttem, hogy különösebb üzleti titkuk nincsen. Nem türkköznek, hanem egyszerűen csak értenek ahhoz, amivel foglalkoznak és amivel hirdetik magukat.

A legfontosabb: ők nem csak a nagy, 100 autós flottákat kezelik, hanem azoknak is tudnak segíteni, akiknek, mint nekünk is, csak 3-4 kocsiból álló járműparkjuk van.

A mi problémánkra is van megoldás

Egy kicsit ideges voltam, amikor fel kellett hívnom őket. Tartottam attól, hogy ha meghallják, hogy mindössze három vagy négy kocsiról van szó, már nem is akarnak foglalkozni velem. De éppen az ellenkezője történt, nagyon szépen végigvezettek a feladatokon.

Kiderült, hogy nem mi vagyunk egyedül ezzel az autóvásárlós-lízingelős problémával. Nagyon sok cég van rajtunk kívül is, aki nem engedheti meg magának, hogy hirtelen beruházzon és saját költségen megvegyen 3-4-5 vagy több olyan autót, amelyik megfelel a céljainak. Nekik persze megoldás lehet, ha hitelre vásárolnak vagy lízingelik a kocsikat. Csakhogy, ha így teszenek, akkor a pénzük az autóban fog állni. Ahelyett, hogy befektethetnék és forgathatnák, az autó költségeire kell fodrdítani az egészet. Ez majdnem olyan drága, mintha megvették volna egyben a kocsikat – én úgy érzem, ilyenkor a részletre vásárlás csak pszichológiai fogás.

Legnagyobb meglepetésemre a cég nem egyből a likviditásunkat vonta kétségbe, vagy panaszkodott arra, hogy ő csak hatalmas, erős, pénzügyileg ezer százalékig stabil cégekkel hajlandó dolgozni. Volt egy megoldásunk a mi icike-picike vállalkozásunknak is.

Nem lízingeljük az autókat, hanem tartós bérletbe vesszük tőlük.

A tartós bérlet előnyei

A tartós bérlet úgy működik, hogy mi kiválaszthattuk a használni kívánt autókat, a cég megvásárolta, mi pedig visszabéreljük tőlük. A bérleti díjként tulajdonképpen a vételár részleteit fizetjük, csakhogy a kocsi után a cég visszaigényli az áfát, úgyhogy már jóval kevesebbel kell számolni.

A bérlési periódus után a cég értékesíti az autót, nekünk pedig tulajdonképpen csak kicsivel kell többet fizetni, mint a vásárlás és az eladás között keletkezett értékkülönbözet. Ráadásul, ha a lízinget választjuk, akkor csak egy nagyon kis részét, a kamatot tudjuk költségként leírni. Ha tartós bérletet választunk, akkor viszont egészen magas százalék leírható. Nekünk ez jobban megéri, ráadásul a pénzünk sem áll feleslegesen az autóban.

A tartó bérletet úgy választottuk ki, hogy most az autók vételárának tulajdonképpen csak a kétharmadát fizetjük ki, és havonta is kevesebből jövünk ki, mintha a lízingelt megoldást választottuk volna.

Miért jó ez nekünk?

Ebben az évben nagy könnyebbség volt, hogy megoldottuk az autócserét anélkül, hogy egy hatalmas összeget kellett volna beletolnunk az autóvásárlásba. Ez most azt jelentette, hogy tudtunk néhány olyan üzletet csinálni, ami egy kicsit segít a plusz költségek lefaragásában – ezt jelent, hogy hatalmas befektetések nélkül nyerünk használható autót.

Miért jó másnak?

Ez e rendszer, kicsit meglepő módon, nem csak nekünk, hanem másnak is jó. Például azoknak, akik szeretnének használt autót vásárolni. Mivel ezeket az autókat, főleg egy kicsi flotta esetében, többnyire egy ember használja, és a tartós bérletnek köszönhetően nem nehéz lecserélni a kocsit, ha a cégnek már egy komolyabb eszközre van szüksége, az autókat a végén jó állapotban lehet értékesíteni.

Aki így vásárol használt autót, az sokat nyer az ügyön. A cég precízen szervizeli a kocsikat. Minden autóját Magyarországon helyezték forgalomba, mindegyiket gondosan és folyamatosan szervizelték, megbízható, kiszámítható helyen.

A cégnek nem éri meg trükközni, biztos, hogy nem futunk bele abba, hogy az általunk kiválasztott használt autót valaki mondjuk taxinak, kölcsönzői kocsinak, esetleg futárautónak használta. Ezek többsége szépen takarított, óvott céges autó – bőven elfut a magán használatban még hosszú évekig.

Én is jól jártam!

A főnökeim úgy döntöttek, hogy nem csak a két első kocsinkat, hanem az összeset lecserélik, így az alattam futó, régi Skodtáól is megváltunk, kaptam helyette egy kényelmesebb, jobb állapotú kocsit. Sokkal könnyebb vezetni!

Ráadásul úgy döntöttünk, az autók szervizelésével, biztosításával kapcsolatos összes teendőd a flottakezeléssel foglalkozó cégre bízzuk, hogy egy kicsit mentesüljek az adminisztratív terhek alól. Már-már azon gondolkoztunk, hogy még valakit felveszünk mellém, de így sokkal kevesebb költséggel elkerülhető volt mindez.

Azt hiszem, megérte keresgélni és nem feladni az első kudarcok után. Igenis vannak még cégek, akik a kisvállalkozások problémáival foglalkoznak, és lehet számítani rájuk egy-egy üzleti döntés esetén.